Zaproszenie do Lusławic - Zaszyfrowane dźwięki i emocje - galeria rękopisów Krzysztofa Pendereckiego
„Nie umiałem czytać ani pisać, ale znałem już nuty. Stały się moim naturalnym językiem” – opowiadał Krzysztof Penderecki. Wejście kompozytora w świat nowej muzyki to przełom lat 50-tych i 60-tych. W ciągu zaledwie kilku lat kompozytor został uznany za liczącego się w Polsce i w świecie wybitnego twórcę awangardowego. Utwory pisane w tym czasie były wtedy czymś zupełnie nowym, nową propozycją. Jak sam twierdził: „Podczas prób operowania blokami dźwiękowymi, rozwijania nowej techniki wydobywania dźwięku, np. na instrumentach smyczkowych – dokonałem odkryć, które weszły już na stale do współczesnego języka muzycznego”.
Krzysztof Penderecki wykorzystywał w swoich wczesnych utworach niepowtarzalne brzmienie o oryginalnej kolorystyce. Nowe, szokujące niekiedy efekty brzmieniowe wymagały wprowadzenia odpowiednich sposobów zapisu, często równie zaskakujących. Właśnie z powodu ‘dziwnie’ wyglądającej notacji przesyłka zawierająca partyturę słynnego „Trenu Ofiarom Hiroszimy” zaginęła w drodze do niemieckiego wydawcy kompozytora. W związku z zaginięciem materiału Krzysztof Penderecki odtworzył z pamięci zapis utworu. Po czasie okazało się, że służby celne zatrzymały niebezpiecznie wyglądającą przesyłkę myśląc, że to dokument zawierający zaszyfrowane tajne plany dotyczące budowy bomby atomowej. Po dogłębnej analizie służb okazało się, że kartki zawierające tajemniczo wyglądające symbole i znaki graficzne to nuty. Przesyłka dotarła do adresata. Kompozytor porównał pierwotny zapis z tym odtworzonym z pamięci. Były identyczne.
Jak artysta notował swoje kompozycje? Dlaczego porzucił ołówek i notował dźwięki kolorami? Czy była to młodzieńcza ciekawość dźwiękowego świata, czy szczególne tajniki warsztatu kompozytorskiego? A może chęć szokowania słuchaczy? Tego można dowiedzieć się podczas zwiedzania Ekspozycji multimedialnej w Europejskim Centrum Muzyki. Galeria rękopisów Mistrza to zaledwie część Ekspozycji. Podczas zwiedzania zobaczyć można również przedmioty osobiste kompozytora. Zbiór tak wielu autentycznych pamiątek jest niewątpliwie ewenementem na skalę światową, gdyż wystawa opiera się przede wszystkim na prywatnych zbiorach i archiwaliach Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich. Multimedia prezentujące wywiady z artystą, fragmenty koncertów, słynne interpretacje wybitnych wirtuozów dopełnione są statuetkami, autentycznymi nagrodami i wyróżnieniami przyznanymi twórcy, a także osobistymi pamiątkami w postaci szkiców, korespondencji i notatek. Lusławice to jedyne w świecie miejsce, gdzie zobaczyć można kredki, którymi kompozytor zapisywał swoje dzieła, okulary, kalendarze pełne zapisków i szkiców parku, czy ostatni paszport, który wciąż nie stracił ważności.
Zapraszamy serdecznie do wizyty w Europejskim Centrum Muzyki, aby poznać tę wyjątkową Ekspozycję. Jej nieodzowną częścią jest spacer z przewodnikiem do lusławickiego Arboretum, zawarty w cenie biletu. W czasie zwiedzania zapraszamy także do znajdującej się w Centrum kawiarni.
We wszystkie piątki w styczniu i lutym, zwiedzanie połączyć można z wieczornym koncertem w wykonaniu uczestników Zimowej Akademii Muzyki (wstęp na koncert jest bezpłatny).
Harmonogram oferty piątkowej przedstawia się następująco:
16:00-16:45 zwiedzanie Arboretum (ok. 16:45 powrót z parku do Centrum)
17:00-18:00 zwiedzanie Ekspozycji
19:00 KONCERT ZIMOWEJ AKADEMII MUZYKI (wstęp wolny)
W styczniowe i lutowe soboty oraz niedziele zwiedzanie odbywa się natomiast zgodnie z poniższym harmonogramem (https://penderecki-center.pl/aktualnosci#40238):
14:00-15:30 zwiedzanie Arboretum (ok. 15:45 powrót z parku do Centrum)
15:45-17:15 zwiedzanie Ekspozycji
Kawiarnia czynna jest w godzinach otwarcia Ekspozycji.
Bilety zakupić można online lub osobiście bezpośrednio przed zwiedzaniem (obecnie możliwa jest wyłącznie płatność bezgotówkowa). Ze względu na ograniczoną liczebność grup zwiedzających zachęcamy do zakupu przez stronę internetową Centrum.
Prosimy o wyrozumiałość w przypadku zmian w powyższych harmonogramach spowodowanych warunkami atmosferycznymi lub wytycznymi sanitarnymi.
Odsłony: 945