Kliknij aby oglądnąć

Wycieczka Młodzieży Miasta i Gminy Zakliczyn do Warszawy

Opublikowano: środa, 14, czerwiec 2023 Kazimierz Dudzik

044W dniu 07 czerwca 2023 r. szkolna młodzież z Gminy Zakliczyn uczestniczyła w edukacyjno-wychowawczej i bardzo atrakcyjnej wycieczce do Warszawy. Program wyjazdu obejmował zwiedzanie: Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Stadion Narodowy, Łazienki Królewskie i Sejm.

Celem wycieczki było wszechstronne ukazanie bogatej biografii człowieka, patrioty, żołnierza i męża stanu - Józefa Piłsudskiego. Zapoznanie z funkcjonowaniem jednej z najważniejszych instytucji demokratycznego państwa prawa. Zobaczenie i przebywanie w wyjątkowych miejscach pod względem architektonicznym, przyrodniczym, rekreacyjnymi i sportowym, które wpływają na rozwijanie uczuć estetycznych, społecznych i patriotycznych, kształtują takie cechy charakteru, jak np. koleżeńskość, wytrwałość czy zaradność.

W wycieczce uczestniczyło ponad 100 uczniów z szkół gminy Zakliczyn (ZSPiP Filipowice, ZSP Paleśnica, SP Gwoździec, SP Faściszowa, SP Stróże, SP Zakliczyn, ZSP im. J. Piłsudskiego na Grabinie). Głównie była to młodzież, która czynnie brała udział w reprezentowaniu szkoły i społeczności szkolnej w patriotycznych uroczystościach gminy, powiatowych i państwowych oraz aktywnie udzielała się wielu działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego gminy. Wraz z uczniami pojechało dziesięciu opiekunów: Waldemar Chrobak, Adam Zawada, Łukasz Steć, Grzegorz Kuleński, Jacek Łośko, Michał Chruściel, Izabela Łącka, Lucynka Kusion, Lucyna Waśko, Małgorzata Rodzik (rodzic) i Maria Soska oraz pani Agnieszka Malisz główny specjalista ds. oświaty UM w Zakliczynie, która zatroszczyła się o wszystkie formalne wymogi w zakresie wejścia do muzeum w Sulejówku i Sejmu, zadbano również o dwudaniowy posiłek – obiadek był pyszny.

Towarzyszył nam także pan Dawid Chrobak Burmistrz Miasta i Gminy Zakliczyn, sprawując opiekę nad całą grupą wyjazdową, czuwał wraz z panią Agnieszką, aby wszystkie zaplanowane punkty programu były zrealizowane. Czuliśmy się dwójnasób wyróżnieni. Oczywiście zapewniona została także przez organizatorów wygodna podróż autokarami klasy lux pana Marka Jakubasa.
Wycieczka planowo rozpoczęła się o 5.30 rano. Wyjechaliśmy dwoma autokarami z Zakliczyna (parking oo. Franciszkanów) w miłej atmosferze szybko przemieszczaliśmy się w kierunku Warszawy. Dobre tempo jazdy podczas podróży pozwoliło spokojnie zrealizować na trasie postój w celu rozprostowania nóg.

Pierwszoplanowym i niezwykłym miejscem naszego pobytu był Sulejówek i muzeum poświęcone Józefowi Piłsudskiemu. Wystawę zaczęliśmy zwiedzać od zejścia rampą kilka poziomów w dół pod ziemię. Przeszliśmy przez sześć wielkich galerii wystawowych wzbogaconych niesamowitą multimedialną wizualizacją w niezwykłej scenografii. Innowacyjne sale wystawowe pogrążone były w mroku, w których tylko punktowo oświetlone były artefakty historyczne, militaria, książki, fotografie, mapy, numizmaty, ordery i inne pamiątki związane z Marszałkiem oraz epoką, w której żył. Brak dziennego światła nie przeszkadzał w zwiedzaniu. Mroczność pomieszczeń niewiarygodnie oddziaływała na wyobraźnię, uczucia i emocje. Towarzyszył wręcz subtelny niepokój podczas tej podziemnej podróży (ponad 2100 metrów kwadratowych zwiedzanej przestrzeni). Emocjonalne przeżycia w trakcie zwiedzania rekompensował audioprzewodnik pomagając dotrzeć do wszystkich galerii wystawowych. Monumentalny nowoczesny kompleks edukacyjno-muzealny na wszystkich zrobił niesamowite wrażenie. Zobaczyliśmy niezwykłą dynamiczną wystawę narracyjną ukazującą biografię Józefa Piłsudskiego w kontekście historycznym, na tle epoki dwóch wojen. Warto dodać, że nowoczesne muzeum zaprojektował Krzysztof Jaraczewski wnuk Józefa Piłsudskiego, a uroczyste otwarcie muzeum nastąpiło 14 sierpnia 2020 roku w przeddzień 100. rocznicy Bitwy Warszawskiej.

Kolejnym miejscem zwiedzania i bardzo popularnym zwłaszcza wśród miłośników futbolu, była najnowocześniejsza arena wielofunkcyjna w Polsce i Europie – Stadion Narodowy zbudowany na miejscu dawnego stadionu dziesięciolecia. Bardzo ciekawych informacji na temat wielofunkcyjnego obiektu udzielił nam (w autokarze) pan Łukasz Steć nauczyciel wychowania fizycznego i niezwykły entuzjasta futbolu. Spacerek na stadion z parkingu odbyliśmy pieszo schodami do punktu „widokowego”, z którego mogliśmy zobaczyć częściowo panoramę niecki stadionu narodowego. Warto było zobaczyć tak ogromny obiekt!. Następnie udaliśmy się do Królewskich Łazienek, które nigdy się nie nudzą. O każdej porze zachwycają magią ogrodów, architekturą, rzeźbami i oczywiście wyjątkowymi zwierzętami. Niewątpliwie były nimi spotkane majestatyczne piękne indyjskie pawie, które są symbolem słońca, nieśmiertelności, kontemplacji i wiedzy. Czas nie pozwolił na zwiedzenie około 76 ha powierzchni ogrodowo-pałacowej. Ale zobaczyliśmy najokazalszą rezydencję, jaką jest Pałac na Wyspie króla Stanisława, a na królewskiej promenadzie delektowaliśmy się piękną zielenią oraz odpoczęliśmy od zgiełku stolicy. Aby głód i zmęczenie nie zakłóciły nam przyjemności płynącej z dalszego zwiedzania Warszawy, spacerkiem udaliśmy się na ulicę Wiejską do restauracji „Czytelnik” na obiad. Po pysznym obiedzie przeszliśmy do Sejmu.

Wizytę w Sejmie rozpoczęliśmy od rejestracji w dziale przepustek. Po dopełnieniu wszystkich formalności, w dwóch grupach, przeszliśmy pirotechniczno-radiologiczną kontrolę bezpieczeństwa osób i bagażu. Kontrola była intrygującym doświadczeniem zwłaszcza dla osób pierwszy raz zwiedzających Sejm. Udaliśmy się do szatni, zostawiliśmy okrycia wierzchnie i bagaże następnie pod opieką sejmowych przewodników rozpoczęliśmy zwiedzanie od zapoznania się z makietą współczesnego kompleksu budynków sejmowych. Następnie przeszliśmy do holu głównego sejmu tzw. galerii, na której zachwyciła nas monumentalna przestrzeń i marmurowa trójbarwna piękna biało-szaro-czarna posadzka w kształcie meandra i stiukowe kolumny. Na galerii piętra zapoznaliśmy się z tablicą ku czci posłów II Rzeczypospolitej poległych w czasie II wojny światowej oraz tablicą upamiętniającą parlamentarzystów, którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem. Zeszliśmy głównymi schodami na parter, z bliska podziwialiśmy laskę marszałkowską, którą otwiera i zamyka obrady sejmu i senatu przez trzykrotne uderzenie w podłogę.
Salę Posiedzeń Sejmu zwiedziliśmy z galerii dla publiczności. W tym miejscu mieliśmy okazję wysłuchać ciekawych informacji dotyczących historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu, jak również pracy poselskiej. Wizyta w Sejmie RP była ważnym doświadczeniem. Odbyła się dzięki uprzejmości i zaangażowaniu Pani Anny Pieczarka Poseł RP. W imieniu uczniów, opiekunów i organizatorów całego przedsięwzięcia bardzo dziękujemy za zaproszenie nas do tego ważnego miejsca.

W powrotnej drodze zatrzymaliśmy się na kolejny posiłek w restauracji McDonald's. Do Zakliczyna wróciliśmy szczęśliwie koło 24. Wyjazd do Warszawy był bardzo udany i stanowi cenną nagrodę za wszystkie osiągnięcia, które nasi uczniowie zdobyli w roku szkolnym 2022/2023.

Piękne podziękowania kierujemy do Pana Dawida Chrobaka Burmistrza miasta i gminy Zakliczyn i Pani Agnieszki Malisz głównego specjalisty ds. oświaty, za bogato zaplanowany i zorganizowany wyjazd do Warszawy. Integracyjna wycieczka była, bardzo edukacyjną i ciekawą formą spędzenia wolnego czasu, dostarczyła wiele wrażeń, radości, dawki adrenaliny i była niesamowicie kształcąca.