Przejście do firmy KM-Net

SKO

dzieciDzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przyswajają każdy język, którym są otoczone. Dzieci bez wysiłku uczą się nowych dźwięków, wielu słów, wyrażeń. Współcześnie mózg uważa się za „supergąbkę”, który najlepiej wchłania do wieku około 12 lat. Mózg dziecka jest przystosowany do przyswajania nowych informacji niesamowicie szybko. To właśnie podczas tego okresu tworzą się podstawy myślenia, mowy, zdolności widzenia, postaw późniejszych uzdolnień. Potem "okienka" zamykają się. Liczne badania dowodzą, że im wcześniej wprowadzimy dziecku drugi język, tym lepiej. Znajomość języka obcego stwarza dziecku wiele możliwości, w szkole, a potem w dorosłym życiu.

 


Rodzice często zadają nam pytanie, kiedy jest dobry moment na naukę języka obcego. Najlepszą odpowiedzią jest oczywiście im szybciej, tym lepiej. Pomimo, iż każdy w zasadzie jest świadomy, że maluszki najlepiej zapamiętują nowy język, ciągle nauka już w tak wczesnym wieku jak 6 miesięcy budzi zdziwienie lub niedowierzanie. Zupełnie zatem kłócąc się z wydawałoby się tak powszechną wiedzą. Dzieci w wieku 6 miesięcy zaczynają bardzo ważny etap, nie są skupione już tylko na relacjach z mamą czy tatą, ale zaczynają poznawać i eksplorować bardziej to co znajduje się wokół nich. Dlatego właśnie ten moment jest idealny na rozpoczęcie nauki języka obcego, a nie można tego zrobić bardziej naturalnie niż poprzez właśnie muzykę, śpiew, rymowanki i sensorykę, które naturalnie towarzyszą każdemu z nas od urodzenia.

 

musicalbabiesMuzyka jest nieodzownym elementem naszego życia. Piosenki mają natomiast tę wspaniałą cechę, że „wpadają w ucho”. „Ze względu na tę właśnie cechę zapadania w pamięci piosenki są bardzo ważnym elementem nauczania języka obcego” (Phillips 1993: 9). To właśnie dlatego powstały zajęcia Musical Babies i Musical English. Dzieci poznają piosenki (słownictwo w nich zawarte) poprzez czynności, jakie do nich wykonują lub wykonują z nimi rodzice, czyli obrazujące określone słownictwo. Śpiewając o zwierzętach domowych mają możliwość ich trzymania, przytulania, gryzienia – poznane i powtarzane słowa stają się okolicznościach. „Jeżeli piosenki i rymowanki są dobrze przećwiczone są bardzo rzadko zapomniane. Są one w szczególności przydatne do nauki wymowy i słownictwa” (Julian Dakin; Gooder 2005:22). Co więcej, „muzyka i rytm w połączeniu z naśladowaniem, używaniem gestów i ruchu mogą być uznane za najbardziej efektywną metodę nauki języka obcego” (Gooder 2005: 22). Umuzykalnienie dzieci jest podstawą do późniejszej nauki, gdyż wpływa korzystnie na lateralizację półkul mózgowych. Dzieci, które mają styczność z muzyką, piosenkami i rymowankami radzą sobie lepiej nie tylko w nauce języków, lecz także matematyki, czy czytania. Zabawy polegające na poznawaniu zasad rytmu sprzyjają rozwojowi połączeń nerwowych odpowiedzialnych za zdolności kojarzeniowe i analityczne. Kontakt z muzyką jest bardzo ważny, gdyż stymuluje partie mózgu odpowiedzialne za mowę, równowagę, orientację przestrzenną, oraz pamięć. Te cechy z kolei znacznie ułatwiają naukę języka. Do tego celu oprócz piosenek i rymowanek wykorzystujemy także muzykę klasyczną, etniczną, oraz ludową. Podczas zajęć Musical Babies dzieci doświadczają jeszcze jednej bardzo ważnej wzajemności określanej mianem PMA (Permanent Memory Aqcuisition), inaczej poznają słowa w sposób trwały. Dzieje się to wówczas kiedy słowa wraz z ich brzmieniem i ich znaczeniem połączone są nierozerwalnie z ruchem, i muzyką w dynamiczny sposób. Dzieci nieświadomie poznają nowe słowa poprzez wykonywane ruchy.

 

Zachęcam zatem każdego świadomego rodzica do wypróbowania naszego programu Musical Babies oraz Musical English.

 

Jadwiga Martyka-Rojek
Language Solutions Centrum Języków Obcych, Zakliczyn
www.lscentrumjezykowe.pl 

Partner zakliczyninfo

TKK

 

Warto zobaczyć

Archiwum

Rozlicz PIT Online z PITax.pl dla OPP.
Projekt realizujemy we współpracy z IWOP.

© Oficjalny Portal Internetowy Głosiciela. Wszelkie prawa zastrzeżone.