Przejście do firmy KM-Net

SKO

tort23 listopada br. w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego świętowano 86. urodziny patrona i założyciela lusławickiego kampusu - profesora Krzysztofa Pendereckiego. Wyjątkowy koncert pod batutą Macieja Tworka z towarzyszeniem znakomitych zespołów z I,Culture na czele oraz chórami Filharmonii Krakowskiej i solistami: Natalią Rubiś (sopran), Karoliną Sikorą (sopran), Anną Lubańską (mezzosopran), Adamem Zdunikowskim (tenor) oraz Robertem Jezierskim (bas) był źródłem niezapomnianych wrażeń.

Artyści wykonali jedno z najważniejszych dzieł ostatnich lat Mistrza Pendereckiego - utwór, który zdobył uznanie publiczności i krytyki - monumentalne CREDO na pięć głosów solowych, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę, które po raz pierwszy zabrzmiało w murach Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach.

- W dniu urodzin Maestro oprócz koncertu zaplanowaliśmy również uroczyste zainaugurowanie ekspozycji multimedialnej „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, prezentującą dorobek polskiej muzyki najnowszej z użyciem nowoczesnych technologii audiowizualnych oraz systemów multimedialnych - tłumaczy Adam Balas, dyrektor Europejskiego Centrum Muzyki.

Wystawa podkreśla szczególną rolę Krzysztofa Pendereckiego i jego imponujący wkład
w rozwój polskiej i światowej kultury, ukazuje także bogactwo polskiej muzyki najnowszej i jej twórców. Warstwa merytoryczna ekspozycji opiera się w znacznym stopniu na prywatnych zbiorach i archiwaliach Państwa Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich.

Część ekspozycji zatytułowana „Artysta” dedykowana jest twórcy i procesowi tworzenia. Projektanci zaaranżowali ją na wzór prywatnego gabinetu Krzysztofa Pendereckiego w dworku w Lusławicach. To przestrzeń odkrywająca przed zwiedzającymi indywidualne wspomnienia, pamiątki oraz inspiracje i pasje, które kształtowały kompozytora - mówi dyrektor Balas.

Projekt wystawy stworzony przez Mirosława Nizio i zespół NIZIO DESIGN INTERNATIONAL aranżuje istniejącą przestrzeń CENTRUM bez istotnej ingerencji w obiekt, tworząc nową jakość i jedność stylistyczną z minimalistyczną architekturą kampusu
w Lusławicach.

- Głównym założeniem projektu opracowanego przez Nizio Design International, było stworzenie wystawy spójnej z przestrzenią Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, która odkryje przed zwiedzającymi bogactwo twórczości kompozytora oraz inspiracji, w których ta twórczość ma swoje korzenie. Oglądając wystawę, zwiedzający nie tylko usłyszą słynne kompozycje profesora Krzysztofa Pendereckiego, a także poznają indywidualne pamiątki, wspomnienia oraz inspiracje i pasje, które kształtowały wybitnego artystę i ścieżkę jego kariery – mówi Mirosław Nizio, właściciel warszawskiej pracowni Nizio Design Interational.  

Przestrzeń ekspozycji podzielona jest na trzy części: Artysta, Spotkania i Dzieło, przy czym każda z nich stanowi całość, którą można oglądać niezależnie, w dowolnej kolejności.

W części „Artysta” prezentowany jest dorobek Krzysztofa Pendereckiego. Mistrz ukazany jest tutaj jako obywatel świata, ambasador kultury polskiej oraz wybitna postać wyróżniona setkami prestiżowych nagród państwowych, akademickich i środowisk twórczych. Foyer wokół sali koncertowej („Spotkania”) zaprasza do zapoznania się z wielkimi wykonaniami dzieł Krzysztofa Pendereckiego oraz poszerzoną informacją o najwybitniejszych twórcach polskiej muzyki. W części „Dzieło” imponująco przedstawiony jest dorobek Krzysztofa Pendereckiego (tafle szklane z nadrukami rękopisów Kompozytora), lista dzieł Patrona CENTRUM oraz „oś czasu” wykonana w oparciu o wybór utworów polskich ostatniego stulecia przez Radę Programową projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Interaktywne stanowiska multimedialne lub odsłuchowe uzupełniają każdą z wymienionych części wystawy.

- Ekspozycja twórczo rozwija ideę Krzysztofa Pendereckiego związaną z powstaniem kampusu w Lusławicach, u której podstaw - obok utworzenia miejsca dla rozwoju utalentowanych młodych muzyków z kraju i ze świata – było i jest zwiększenie dostępności dziedzictwa kulturowego oraz popularyzacja muzyki najnowszej - podsumowuje Adam Balas.

Dzięki współpracy Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym wykorzystane zostało opracowanie unikatowego w skali światowej przedsięwzięcia „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” - zbiór arcydzieł polskiej literatury muzycznej, powstałych od 1918 do 2018 roku, starannie wyselekcjonowanych przez Radę Programową złożoną z największych autorytetów polskiego środowiska związanego z muzyką współczesną. Najważniejsze utwory, z których każdy reprezentował jeden rok ostatniego stulecia, zostały zarejestrowane na 36 płytach CD we współpracy z 1700 czołowymi polskimi artystami, dając ponad 2000 minut znakomitej polskiej muzyki.

W 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne podjęło się realizacji spektakularnego przedsięwzięcia okrzykniętego w mediach największym muzycznym projektem wolnej Polski. Zapraszając do współpracy najważniejsze instytucje kultury, czołowe formacje muzyczne i najwybitniejszych światowych wykonawców, PWM koordynowało międzynarodowe działania koncertowe, wydawnicze, dokumentacyjne i edukacyjne. „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” było pierwszym w historii przedsięwzięciem o tak szerokim zasięgu w skali międzynarodowej, będącym jednocześnie artystyczną inwazją polskiej muzyki na świecie.

Pozostałe materiały ekspozycji są przygotowane przez zespół merytoryczny Centrum oraz poszerzone o materiały audio i video pozyskane na zasadzie licencji od producentów koncertów, spektakli czy nagrań, m.in. Telewizji Polskiej, Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Opery Śląskiej, Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku Białej, Studia Miniatur Filmowych w Warszawie, Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, firmy DUX.

Finansowanie projektu zapewnione zostało dzięki środkom pochodzącym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego oraz Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego, Międzynarodowe Centrum Muzyki.  Wystawę można zwiedzać bezpłatnie przy okazji koncertów odbywających się w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach.

 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego
 Urodziny prof. Pendereckiego  Urodziny prof. Pendereckiego  

Partner zakliczyninfo

TKK

 

Warto zobaczyć

Archiwum

Rozlicz PIT Online z PITax.pl dla OPP.
Projekt realizujemy we współpracy z IWOP.

© Oficjalny Portal Internetowy Głosiciela. Wszelkie prawa zastrzeżone.